Dag 2!

Lang dag i dag også! 
Dagen startet med å få oversikt over ledningsnettet ned til motoren. Vi hadde noen problemer med starteren sist sommer, der vi ikke fikk start på motoren noen tilfeldige ganger. Gikk ofte en og to timer før vi fikk start igjen. 

Fin motor, men trangt. Og mye dårlig ledningsnett.



Trangt! 
For å komme til skikkelig, måtte jeg demontere varmeveksleren. Bare noen få bolter, og 4 slanger, så var den løs. Mye bedre plass med en gang! 
Varmeveksleren. 
Fant fort ut hvorfor vi har hatt så mye problemer med starteren. Ikke mye bra kontakt her. 
Ikke bare koblingen på selve starteren som var dårlig. Pluggene på kablene var også i veldig dårlig forfatning. 
Ikke bare koblingen på selve starteren som var dårlig. Pluggene på kablene var også i veldig dårlig forfatning. 
Ny kabel fra starteren til hovedbryter, og til batteri. 



Jeg har også gått til innkjøp av ny flotør / drivstoff måler. Hull i tanken ble borret, og flotør satt inn. Nå kan jeg endelig stole på tankmåleren igjen :)

Ferdig montert. Det store hullet er innspeksjonsluke, som ble laget i fjor sommer. Lokk til denne kjøpte vi hos Maritim. 


Jeg setter også inn nytt rele for starteren. Det går mye strøm gjennom ledingene ved start, så for å gjøre båten enda lettstartet, setter jeg inn rele som blir styrt av trykkbryter på dashen. Dette gjør at strøm til innslaget er kortest mulig. 

Kobling. Bruker også skjøtehylser med krympestrømpe på alle koblinger. 
Rele kjøpt på Biltema. 



Alle kabeler til sensorer etc tatt ut av båten, tatt ut det som ikke skal brukes lengre, og ny strømpe på alle ledninger. Også kortet inn slik at de passer fint. 
Alle kabler koblet tilbake på starter. Alle kabler fått nye kabelsko.
Siste bildet for kvelden, kablene kommet tilbake, med ny strømpe på. Planen er å feste de i stålstag over motor. 

Ny lang dag i morgen. Satser på å ha kommet langt med det elektriske anlegget når dagen er omme! :) 

God natt! 

Comments

  1. Hei. Hvilke motor er dette? Ser ut i fra bildene at eksosbend ikke ser så bra ut. Ville byttet ut denne med en fra HDI Marine. Sveiseskjøten på disse er dårlige. Jeg har selv en Yanmar 4JH-DTE. Ikke bruk opp hele budsjettet før dere går over motoren. Husk at den også skal ha en type rød kjølevæske. Husker ikke hva den heter i farta. Men er egen gruppe vedr Yanmar på FB: https://www.facebook.com/groups/393762847633576/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk for gode tips! Sjekket eksosbend etc i dag, som du kan lese om i siste oppdatering her på bloggen :)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Klargjøring før sjøsetting

Ferdigstilling av elektrisk før sjøsetting.